AVP uspešno izvedla preventivno kolesarsko delavnico v Lukovici

V Lukovici je v petek, 13. junija 2025, potekala druga preventivna delavnica za kolesarje in uporabnike električnih koles, ki jo je Agencija za varnost prometa pripravila v sodelovanju s Policijo, Nacionalnim inštitutom za javno zdravje (NIJZ) in Društvom e-kolesarjev Slovenije. Dogodek je bil namenjen predvsem starejšim udeležencem v prometu, ki so med bolj ranljivimi skupinami, ko so v prometu udeleženi kot kolesarji.
Zaskrbljujoči podatki
V letu 2024 je bilo zabeleženih 83 prometnih nesreč z udeležbo e-kolesarjev (23 % več kot leto prej). Ena oseba je umrla, 18 jih je bilo huje poškodovanih (+50 % v primerjavi z 2023), 58 pa lažje (+28 % v primerjavi z 2023). Do 31. maja letos so bili vozniki e-koles udeleženi v 24 nesrečah, 3 so se huje poškodovali, 20 pa lažje. V starostni skupini nad 65 let je bilo v zadnjih petih letih kar 19 smrtnih žrtev med kolesarji in 2 med uporabniki e-koles, skupaj pa 381 huje poškodovanih kolesarjev ter 14 e-kolesarjev.
Osvežitev pravil CPP
V prvem sklopu je Sebastijan Turk iz Agencije za varnost prometa udeležencem predstavil osnove pravil cestnega prometa za kolesarje ter na interaktiven način predstavil številne realne situacije, ki jih kolesarji doživijo na cesti. Turk je izpostavil najpomembnejša pravila CPP za kolesarje, kot so: pravilno razvrščanje v križiščih, pomen prometnih znakov, talnih označb in prednostnih pravil. Opozoril je tudi na določila glede vožnje v območjih za pešce in območjih umirjenega prometa, kjer je najvišja dovoljena hitrost 10 km/h, vožnja koles in e-koles pa je dovoljena le ob neogrožanju pešcev. Poudaril je tudi nujnost 1,5 metra varnostne razdalje pri prehitevanju kolesarja.
Delavnico sta obiskala tudi dva policista iz lokalne policijske postaje Domžale, ki sta predstavila pomembnost upoštevanja cestnoprometnih pravil za kolesarje, saj številni kolesarji pogosto izsilijo prednost, kar poveča tveganje za prometno nesrečo in poškodbe. Prav tako sta podala informacije glede lokalnih prometnih območij, ki predstavljajo izziv za kolesarje.
Javnozdravstveni vidiki mobilnosti
Taja Kontler, medicinska sestra iz NIJZ, je izpostavila različne vplive kolesarjenja na zdravje, pri čemer je opozorila na pomen redne telesne aktivnosti in varne mobilnosti v urbanih okoljih. Posebej je izpostavila tudi pomen kolesarjenja kot načina trajnostne mobilnosti, ki starejšim omogoča, da so še vedno mobilni ter dodatno skrbijo za svoje zdravje.
Praktični nasveti z društvom za e-kolesarje
Delavnico je zaokrožila praktična predstavitev z naslovom »Spoznajte svoje kolo in varno na pot«, ki jo je vodil Tomaž Trajbarič iz Društva e- kolesarjev skupaj s serviserjem in prodajalcem koles. Udeleženci so prejeli nasvete o uporabi koles, zlasti e-koles, o vzdrževanju, kakšno kolo izbrati, kdaj je pravi čas za e-kolo in še veliko praktičnih nasvetov.
Pozitivni odzivi in simbolna nagrada
Delavnica je bila med udeleženci zelo dobro sprejeta in udeleženci so izrazili željo, da se tovrstne delavnice izvajajo še v prihodnje. En udeleženec je posebej poudaril, da je vesel, da je obnovil svoje znanje za vožnjo s kolesom. Med udeleženci so prevladovali starejši kolesarji, sta pa dva izmed udeležencev izrazila željo, da bi podobne delavnice izvajali tudi v osnovnih šolah. Udeleženci so prejeli praktična darila, v zaključku dogodka pa je bila izžrebana tudi kolesarska čelada kot simbol varnosti in dodatna spodbuda za dosledno uporabo zaščitne opreme.
Delavnico so obiskali tudi otroci iz lokalnega vrtca, ki jih je pozdravila Dragica Sternad Pražnikar iz Agencije za varnost prometa. Pokazala jim je na primeru jajčka, kako lahko čelada obvaruje glavo pred poškodbami ter jim podelila odsevnike za boljšo vidljivost. Po koncu delavnice je povedala: “Po prvi delavnici v Murski Soboti smo v Lukovici doživeli dober sprejem, kjer smo s prisotnimi preizkusili številna e-kolesa ter spregovorili o specifikah e-koles in koles ter kako izbrati najprimernejše kolo zase. Te delavnice kažejo, da obstaja zanimanje med kolesarji, da svoje znanje izpopolnjujejo ter si želijo več izobraževalnih vsebin o varni uporabi kolesa, saj se zavedajo nevarnosti, hkrati pa kolesa omogočijo mobilnost, ki je trajnostna. Zato smo se odločili, da z delavnicami jeseni nadaljujemo.”
Agencija za varnost prometa bo tako jeseni pričela s ponovnim izvajanjem kolesarskih preventivnih dogodkov po vsej Sloveniji z namenom zmanjšanja števila prometnih nesreč in izboljšanja varnosti najranljivejših skupin v prometu.